rysunek dwie postacie piją wodę

Podczas upalnych dni warto zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, pamiętając o stosowaniu kremu z filtrem, noszeniu kapelusza i regularnym spożywaniu orzeźwiających napojów. Wysokie temperatury i zwiększona aktywność fizyczna wymagają większego spożycia wody niż w chłodniejsze dni. Zgodnie z zaleceniami, organizm człowieka potrzebuje codziennie płynów w ilości odpowiadającej około 2-4% masy ciała. W gorącym środowisku może dojść nawet do utraty 5 litrów wody na dobę! Jak więc dbać o odpowiednie nawodnienie i jakiego rodzaju wodę pić latem?

Jakie napoje pić w czasie upałów?

Najprostszym i najbardziej dostępnym napojem, który doskonale ugasi pragnienie i zaspokoi potrzeby organizmu, jest oczywiście woda. Woda dostępna w polskich domach jest nie tylko tania, ale też w pełni bezpieczna do spożycia. Niemniej jednak, nie każdy przepada za jej smakiem.

Dlaczego warto spróbować kranówki?

Woda kranowa jest znacznie tańsza niż woda butelkowana – kosztuje mniej niż 1 grosz za litr. Jest również bardzo łatwo dostępna i można ją napełniać wielokrotnie używanymi butelkami i bidonami.

Co zrobić, jeśli nie przekonuje nas smak wody z kranu? 

Jest to bardzo proste. Możemy dodać jej aromatu, dodając liście mięty, plastry cytryny, pomarańczy lub grejpfruta. Dobrym rozwiązaniem jest również picie wody gazowanej, ale nie tej, która znajduje się w jednorazowych opakowaniach.

Dlaczego? Tworzywo PET, z którego są wykonane jednorazowe butelki, jest podatne na uszkodzenia, co może prowadzić do przenikania mikrocząstek plastiku do wody. Wysoka temperatura, do jakiej butelka może być wystawiona, zwłaszcza latem, może spowodować przenikanie rakotwórczego amonu do napoju. Plastik PET, pomimo swojej popularności i łatwości dostępu, może zakłócać równowagę hormonalną człowieka poprzez uwalnianie tzw. ksenoestrogenów.

Nasycanie wody dwutlenkiem węgla samodzielnie jest znacznie bardziej ekologiczne, ekonomiczne i bezpieczne dla zdrowia niż korzystanie z butelkowanej wody gazowanej. Nie jest to trudne – wręcz przeciwnie! Aby rozpocząć proces gazowania, potrzebujemy jedynie kilku rzeczy:

  1. Saturator Spinel Soda BubbleON,
  2. Woda kranowa,
  3. Cylinder z dwutlenkiem węgla,
  4. Wielorazowa butelka Spinel Soda.


Saturatory do gazowania wody Spinel Soda są doskonałym rozwiązaniem dla tych, którzy zależy na losie naszej planety. Dzięki nim przeciętna polska rodzina może zaoszczędzić aż 1769 jednorazowych butelek plastikowych w ciągu czterech lat!

Co pić zamiast wody? Domowe izotoniki

W okresie letnim, bardziej niż w chłodniejszych miesiącach, powinniśmy zwracać uwagę na odpowiednie nawodnienie organizmu. Gdy temperatury wzrastają, warto dostarczać naszemu organizmowi niezbędne składniki w formie izotoników. Są to napoje, które swoim składem i stężeniem przypominają płyny występujące w naszym organizmie. Dzięki zawartości wielu cennych składników pomagają szybko i skutecznie nawodnić organizm oraz przywrócić równowagę elektrolitową.

Jakie składniki powinien zawierać napój izotoniczny?

  • Wodę,
  • Sód,
  • Potas,
  • Magnez,
  • Wapń,
  • Proste cukry (glukoza, maltoza, fruktoza),
  • Złożone cukry (sacharoza, maltodekstryna).
 

Izotoniki są dostępne praktycznie w każdym sklepie spożywczym, jednak najwygodniej, najzdrowiej i najtaniej jest przygotować je w domu. Do domowego napoju izotonicznego możemy również użyć lekko gazowanej wody przygotowanej w naszym saturatorze. Aby uzyskać delikatne bąbelki, wystarczy trzykrotnie nacisnąć przycisk na górze saturatora.

Dlaczego warto pić wodę?

Regularne picie wody jest oczywiste dla większości ludzi. Dzięki różnym akcjom społecznym oraz edukacji na temat zdrowego stylu życia, Polacy zdają sobie sprawę, że nie powinni zapominać o regularnym nawadnianiu organizmu.

Jakie są korzyści płynące z odpowiedniego poziomu nawodnienia organizmu? Przede wszystkim woda reguluje temperaturę ciała i jest nieodzownym składnikiem każdej komórki naszego organizmu. Chroni mózg, oczy, rdzeń kręgowy i otacza płód w łonie matki. Woda przyczynia się również do elastyczności, jędrności i gładkości skóry. Wspomaga proces trawienia i pomaga w usuwaniu zbędnych produktów przemiany materii oraz toksyn.

Skutki niedoboru wody mogą być poważne. Bez wody można przeżyć jedynie od 2 do 10 dni. Jakie są objawy utraty więcej niż 2% wody? Osłabienie,  omdlenia, zawroty głowy suchość w ustach, suchy język, trudności w mówieniu, ból głowy, zaparcia, drgawki, zaburzenia świadomości.

Osoby szczególnie narażone na odwodnienie to niemowlęta, dzieci, kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby starsze[6], a także osoby wykonujące pracę fizyczną i uprawiające intensywnie sport.

Napój na upalne dni – gazowany czy niegazowany? 

Woda w upały – jak nie zapomnieć o regularnym nawadnianiu?

Woda jest fundamentem życia. Od jej ilości i jakości zależy nasze zdrowie i samopoczucie. Ale jaką wodę dokładnie powinniśmy pić? Która najlepiej wpływa na nasz organizm i zapewnia najlepsze uczucie orzeźwienia?

Powszechnie uważa się, że woda niegazowana jest zdrowsza niż ta z bąbelkami. To jednak mit! Obecność dwutlenku węgla nie ma negatywnego wpływu na wartość napoju. Wręcz przeciwnie, woda gazowana ożywia nasze kubki smakowe i lepiej orzeźwia w upalne dni. Jedynie osoby z pewnymi dolegliwościami powinny unikać wody gazowanej, ponieważ gaz może nasilić objawy: nadkwasoty, problemy z trawieniem, choroby gardła i strun głosowych.

Woda, w tym również ta z kranu, jest bardzo zdrowa. Jednak istnieją napoje, których powinniśmy szczególnie unikać. Choć latem często mamy ochotę na słodkie napoje, lepiej z nich zrezygnować. Pomimo że początkowo są one orzeźwiające, to po chwili organizm ponownie odczuwa pragnienie. Warto również unikać kawy, która podnosi ciśnienie oraz alkoholu. Wbrew powszechnemu przekonaniu, piwo nie jest dobrym izotonikiem i może prowadzić do odwodnienia. Zwiększa częstość oddawania moczu, co zaburza równowagę elektrolitów.

Woda w upały – jak nie zapomnieć o regularnym nawadnianiu?

Zachowanie regularnego nawadniania poprzez picie wody może być na pozór łatwe, ale w praktyce często zapominamy o sięgnięciu po napój. Istnieje jednak kilka interesujących propozycji, które mogą ułatwić to zadanie i zapewnić odpowiednie nawodnienie.

Jednym z najprostszych sposobów jest przygotowanie napoju na cały dzień i przelanie go do praktycznej butelki lub bidonu. W ofercie marki Spinel Soda dostępna jest butelka wykonane z bezpiecznego dla zdrowia materiału. Ten lekki, wygodny i wytrzymały materiał pozwala nam mieć odpowiednią porcję wody zawsze pod ręką.

Kolejnym sposobem na rozwinięcie nawyku regularnego picia wody może być wykorzystanie smartfona. Możemy ustawić budzik, który będzie przypominał nam o spożyciu wody co pół godziny lub godzinę. Jednak dużo bardziej wygodną formą przypominania są dostępne darmowe aplikacje. Na platformach Android i iOS znajdziemy zarówno płatne, jak i bezpłatne programy. Aby skonfigurować aplikację, wystarczy wypełnić formularz, podając podstawowe informacje, takie jak płeć, wzrost, wagę i poziom aktywności fizycznej. Dzięki tym informacjom aplikacja może dostosować ilość wody do naszych indywidualnych potrzeb i zadbać o to, abyśmy nigdy nie zapomnieli o nawadnianiu.

Pamiętajmy, że regularne nawadnianie w upalne dni ma kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia. Dzięki prostym sugestiom, takim jak przygotowanie napoju na cały dzień i korzystanie z aplikacji na smartfonie, możemy ułatwić sobie zadanie i utrzymać odpowiednie nawodnienie, co wpłynie korzystnie na nasze samopoczucie.