kobieta-pijaca-wode-po-cwiczeniach-1

Hydratacja osoby zależy od różnych czynników, w tym od jej wielkości oraz poziomu aktywności. Wielu specjalistów zaleca picie ośmiu szklanek wody po 8 uncji dziennie, aby utrzymać odpowiednie nawodnienie, co daje około pół galona.

Jednak inni uważają, że potrzebujemy więcej wody i zalecają wypicie galona wody dziennie.

Ważność picia wody

Aby zapewnić, że twoje ciało nadal funkcjonuje na optymalnym poziomie, ważne jest, abyś było odpowiednio nawodnione. Jednak musisz również pamiętać, że potrzeby dotyczące nawodnienia będą się różnić w zależności od osoby, więc to, co jest dobre dla jednej, może nie wystarczyć dla drugiej. Dlatego wszelkie zalecenia mogą wymagać dostosowania.

Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu ciało korzysta z kilku korzyści zdrowotnych, w tym:

  • Poprawiona wydajność. Gdy jesteś odpowiednio nawodniony, skutecznie zapobiegasz zmęczeniu, kontrolujesz temperaturę ciała i redukujesz stres podczas treningów.
  • Zarządzanie wagą. Picie wody pomaga zwiększyć uczucie sytości i poprawia tempo metabolizmu, co z kolei pomaga w utracie i zarządzaniu wagą.
  • Poprawa funkcji mózgu. Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu poprawia się pamięć i zdolności poznawcze.
  • Lepsza kondycja skóry. Nawodnienie prowadzi również do nawilżonej skóry i zwiększonej elastyczności skóry.

Podążanie za nawodnieniem

Jeśli chcesz starać się wypić galon wody każdego dnia, szybko możesz odkryć, że to nie jest łatwe zadanie do wykonania – przynajmniej na początku. Zbyt duża ilość wody może sprawić, że poczujesz się wzdęty, a także zauważysz, że spędzasz więcej czasu na wizytach w toalecie.

Jednak na pewno nie będziesz odwodniony, a nawet może ci się lepiej spać w nocy, jeść zdrowszą dietę, mieć bardziej klarowną skórę i dużo więcej energii.

Po tygodniu lub dwóch zwiększenia spożycia wody, możesz również zauważyć, że dokonujesz lepszych wyborów żywnościowych. Zamiast sięgać po słodycze, możesz zamiast tego wybrać jabłko lub inne świeże owoce i warzywa.

W kolejnych tygodniach możesz odczuwać pragnienie, mimo że przez ostatnie kilka tygodni zwiększyłeś spożycie wody. To normalne, ponieważ twoje ciało dostosowuje się do nowego nawodnienia. Ważne jest, aby nadal słuchać swojego ciała i pić wodę w odpowiedzi na pragnienie.

Jak zwiększyć spożycie wody

Gdy zaczynasz zwiększać spożycie wody do jednego galonu dziennie, mamy kilka wskazówek, które mogą pomóc ci pamiętać o odpowiednim nawodnieniu.

Poranna woda

Po przebudzeniu wypij szklankę wody o pojemności 16 uncji.

Nie rezygnuj z kawy

Nie musisz również rezygnować z porannej kawy. Możesz wypić filiżankę kawy lub herbaty i wciąż osiągnąć swój cel.

Odstaw cukier

Staraj się unikać dodawania cukru i innych dodatków do wody. Dodatkowy cukier tylko nasili twoje pragnienie później w ciągu dnia.

Zdrowa dieta

Zdrowa dieta z bardziej świadomymi wyborami przekąsek również pomaga w uzupełnianiu elektrolitów. Owoce, orzechy, ser żółty, pomidory i niesłodzony jogurt grecki to zdrowe opcje przekąsek i są idealne po treningu.

Woda gazowana

Jeśli trudno ci całkowicie zrezygnować ze słodkich napojów gazowanych i napojów zawierających cukier, możesz wybrać wodę gazowaną zamiast zwykłej wody. Będzie cię nawadniać tak samo dobrze jak zwykła woda.

Czy można wypić za dużo wody?

Wypicie galonu wody dziennie jest na pewno osiągalne dla niektórych, ale wielu innym może się wydawać, że to zbyt wiele. Jeśli nie jesteś pewien, czy powinieneś zwiększyć spożycie wody, istnieje kilka rzeczy, na które możesz zwrócić uwagę, aby ci pomóc podjąć decyzję.

Na przykład, jeśli zauważysz, że twoje mocz jest ciemnożółty, może to oznaczać odwodnienie. Możesz także doświadczać suchości w ustach, bólów głowy, spierzchniętych warg i nawet skurczów mięśni. Wszystkie te objawy wskazują, że powinieneś zwiększyć spożycie wody.

Powinieneś również unikać picia zbyt dużej ilości wody zbyt szybko. Gdy to robisz, poziom sodu w twoim organizmie może zacząć spadać, co jest stanem nazywanym hiponatremią. Może to być poważne, a czasami nawet śmiertelne schorzenie.

Słuchaj swojego ciała

Najważniejsze, co możesz zrobić, to zatrzymać się i po prostu słuchać swojego ciała. Niech to, jak się czujesz, decyduje o tym, ile wody powinieneś pić każdego dnia. Tak, istnieją ogólne wytyczne dotyczące spożycia wody dziennie, ale musisz również uwzględnić inne czynniki, w tym swoje własne potrzeby.

Niezależnie od tego, czy pijesz galon wody dziennie, czy trzymasz się swoich 8 szklanek, utrzymanie odpowiedniego nawodnienia ma wiele korzyści dla zdrowia i warto się na to skoncentrować, zamiast sięgać po słodkie napoje.