narysowana postać pije wodę

Prawdopodobnie słyszałeś, że powinieneś pić co najmniej osiem szklanek wody o pojemności 250 ml dziennie. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego tak jest? Nasze ciała składają się w 60 procent z wody, a ta ciecz jest niezbędna do naszych codziennych funkcji. Poniżej przedstawiamy główne korzyści płynące z utrzymania odpowiedniego nawodnienia oraz kilka wskazówek, jak pić więcej wody.

Maksymalizacja wydajności fizycznej

Nieważne, czy jesteś sportowcem, osobą wykonującą ciężką pracę fizyczną, czy osobą dbającą o ogólną kondycję, powinieneś wiedzieć, że odpowiednie nawodnienie może maksymalizować twoją wydajność fizyczną.

Badania wykazały, że utrata zaledwie 2 procent wody w twoim organizmie może wpłynąć na pogorszenie wydajności fizycznej. Kiedy twoje ciało zaczyna tracić wodę, zauważysz:

  • Fluktuacje temperatury ciała
  • Zwiększone zmęczenie
  • Trudności w utrzymaniu wysokiej wydajności fizycznej
  • Zmniejszona motywacja

Zapobieganie bólom głowy

Jeśli cierpisz na bóle głowy, czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy przyczyną może być odwodnienie? Znaleziono związek między bólami głowy, migrenami a odwodnieniem. W zależności od rodzaju bólu głowy, picie większej ilości wody może złagodzić ból. Więc zastanów się nad tym, zanim sięgniesz po aspirynę, gdy znów tętni ci w głowie.

Promowanie prawidłowej perystaltyki jelit

Kolejną korzyścią płynącą z picia większej ilości wody jest promowanie prawidłowej perystaltyki jelit i zdrowszego układu trawiennego. Znaleziono również związek między odwodnieniem a zaparciami u osób w każdym wieku.

Picie większej ilości wody nie tylko może złagodzić zaparcia, ale badacze również doszli do wniosku, że picie wody gazowanej jest bardziej skuteczne niż picie wody źródlanej w redukcji skutków zaparć.

Zwalczanie kamieni nerkowych

Kamienie nerkowe mogą być bardzo bolesne. Możliwe, że słyszałeś o niektórych staroświeckich domowych sposobach, takich jak picie soku z żurawiny, jednak najlepszym sposobem na zwalczanie kamieni nerkowych jest picie większej ilości wody. Woda pomaga zmniejszyć ilość soli w diecie, a niska zawartość sodu jest dokładnie tym, czego potrzebujesz, aby uniknąć bólu związanego z kamieniami nerkowymi.

Woda może nawet pomóc zmniejszyć rozmiar kamienia nerkowego, ułatwiając jego przepłynięcie. Istnieje również możliwość, że większe spożycie wody zmniejsza ryzyko powstawania kamieni nerkowych.

Zapobieganie kacowi

Ludzie są przekonani, że picie dużej ilości wody może pomóc zapobiec kacowi, ale tak naprawdę tylko pomaga zwalczyć objawy kaca. Kiedy pijesz wodę, nawadniasz organizm, co może pomóc uniknąć objawów odwodnienia, takich jak zmęczenie, pragnienie i bóle głowy.

Jeśli piłeś alkohol, upewnij się, że wypijasz szklankę wody przed pójściem spać i trzymaj wodę w zasięgu ręki, ponieważ pewnie obudzisz się w środku nocy z desperacką potrzebą kolejnego łyku, aby zaspokoić suche usta.

Zmniejszanie suchości w ustach i nieświeżego oddechu

Upewnij się, że nawilżasz swoje gardło. Picie wystarczającej ilości wody pomaga w zwalczaniu bakterii, które mogą rozwijać się w suchym ustach z powodu braku śliny. Woda pomaga oczyścić i eliminuje szanse na nieświeży oddech.

Pomoc w odchudzaniu

Jednym z największych korzyści wynikających z odpowiedniego nawodnienia jest pomoc w procesie odchudzania. Picie odpowiedniej ilości wody może sprawić, że będziesz się czuł syty dłużej. Może również zwiększyć tempo metabolizmu, umożliwiając spalanie większej ilości kalorii w stanie spoczynku. Chcesz uniknąć długotrwałego przybierania na wadze? Woda może w tym pomóc. Zamiast sięgać po napoje gazowane pełne cukru, sięgnij po butelkę gazowanej wody mineralnej.

Trudności z picie wystarczającej ilości wody do utrzymania odpowiedniego nawodnienia?

Jeśli masz trudności z picie wystarczającej ilości wody, aby utrzymać odpowiednie nawodnienie, oto kilka porad, które mogą Ci pomóc osiągnąć swój cel:

  • Nigdy nie czekaj, aż odczujesz pragnienie, żeby sięgnąć po wodę.
  • Kiedy zaczynasz czuć głód, wypij trochę wody.
  • Wychodzisz na posiłek? Wypij szklankę wody w restauracji przed złożeniem zamówienia.
  • Ćwiczysz? Wypij trochę wody przed, w trakcie i po treningu.


Kluczem jest zawsze mieć wodę pod ręką, abyś mógł ją popijać przez cały dzień. Mieć ją przy sobie może również zmniejszyć szanse sięgnięcia po napój gazowany lub inny napój zawierający dużo cukru, który nie nawodni Cię wcale.

Nie chcesz pić nudnej, niegazowanej wody przez cały dzień? Wypróbuj wodę gazowaną i wszystkie niesamowite smaki, które sprawią, że będziesz zadowolony z rezygnacji z napojów gazowanych. Po prostu nie pij wody gazowanej podczas treningu – w tym przypadku lepiej trzymać się niegazowanej wody.

Możesz znaleźć wodę gazowaną o różnych naturalnych smakach. Woda gazowana jest smakowitym sposobem na picie większej ilości wody. Po przejściu na wodę gazowaną prawdopodobnie okaże się, że łatwiej jest osiągnąć cel dotyczący spożycia wody w ciągu dnia. Picie wody nie będzie wydawać się takim problemem. Bąbelki sprawiają, że wszystko staje się o wiele przyjemniejsze!